Dec 11, 2010

Buat Lelaki

Saya tahu artikel ini banyak di dalam FB. Biasanya kalau ada artikel yang cambest je sayaakan copy, paste dan simpan ke dalam dokumen... manalah tau boleh jadikan panduan untuk kemudian hari kan.. Tak Gitu?

Dan apabila saya buka file dokumen, kemaskini file lappy.. saya baca artikel ni semula.. saya rasa macam mahu kongsikan pula dengan semua.. Macam-macam perasaan ada masa baca artikel ni.. Untuk panduan..

--------


LELAKI YANG AKAN DITARIK WANITA KE NERAKA:

Pertama: Sebagai Ayah

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidaklah cukup jikalau seorang ayah hanya dengan memberi kemewahan dunia saja. Maka dia akan ditarik oleh anaknya.

(Duhai lelaki yang bergelar ayah, bagaimanakah keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya sholat dan shaum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahannam)

Kedua: Sebagai Suami

Apabila berstatus suami tetapi tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya dalam pergaulannya, membiarkan isterinya mempercantik diri bukan utk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami tersebut berdiam diri walaupun seorang yg alim dimana sholatnya selalu ditegakkan, saumnya tidak pernah tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

(Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah keadaan isteri tercintamu sekarang? Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya supaya mengikut ketetapan syariat, maka bersiap-siaplah untuk menjadi teman sehidup semati bersamanya di taman neraka sana )

Ketiga : Sebagai Kakaknya/Abang

Apabila ayahnya sudah tiada, maka tanggungjawab menjaga martabat adik-adik wanita jatuh kepadaa kakak-kakaknya.. dan apabila kakak-kakaknya ini hanya mementingkan diri sendiri atau keluarganya saja kemudian adik perempuannya dibiar melenceng dari ajaran ISLAM. Maka tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(Duhai lelaki yg mempunyai adik wanita, janganlah hanya menjaga amalmu, dan ingatlah kau juga akan diminta pertanggungjawaban diakhirat kelak jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat dan tidak menutup aurat)

Keempat : Sebagai Anak Lelaki

Apabila seorang anak lelaki tidak mengingatkan ibunya mengenai sikap dan tingkahlaku yg diharamkan syariat Islam. Misalnya bila sang ibu berbuat kemungkaran seperti, mengumpat, memfitnah, berbohong, menggunjing, mengatai dan sebagainya.. .maka anak lelaki itu akan dimintai pertanggung jawabannya di akhirat kelak.dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(Duhai anak2 lelaki. ….sayangilah ibumu…. ingatkanlah beliau jika salah atau khilaf. Kerana ibumu juga manusia biasa yang tidak lepas dari kesalahan selamatkanlah beliau dari api neraka. Jika tidak, kau juga akan ditarik untuk menemaninya di neraka)

Lihatlah.!!

Betapa hebatnya daya tarik wanita bukan hanya di dunia malah diakhirat pun daya tarikannya begitu hebat.

Firman Allah S.W.T:
Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu . Hai wanita, kasihanilah ayahmu, suamimu, kakak-kakakmu serta anak-anak lelakimu..

Kasihanilah mereka dan juga dirimu sendiri.. jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan penuh ikhlas..

Kepada golongan lelaki, cubalah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian. Kepada golongan wanita, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki. Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati??


P/s: Baca, amal, dan sampaikan.

P/s/s: Teringat satu ceramah Tok Guru Nik Aziz yang bagitau.. "Seorang lelaki tu belum boleh dipanggil JANTAN selagimana dia tidak dapat tahan dan sabar dengan perangai-perangai buruk perempuan".. erkk, kontroversi ke statement nih?..

4 comments:

ahsfantasy24 said...

sburuk2 org tu ad gak baeknya,
sbaik2 org tu pn ad bruknya.....

slamat bramal! ^^,

student said...

Berlapang dada menerima kebaikan dan keburukan orang lain.

Sama-sama beramal dan sampaikan.. :)

insan prlu kepastian said...

salam
ada hadis sahih x

student said...

wslm..
hadis yang mana ye insan perlu kepastian?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...