Dec 6, 2010

Inflasi

Apa itu inflasi?
Inflasi adalah susut nilai. Nilai mengecil, mengucup dan yang seerti dengannya. Cikgu BM pasti lebih tau apakah istilah paling sesuai untuk digunakan.

Contoh.
Dulu waktu zaman tok-nenek, ayah-mak kita bersekolah kalau dapat duit belanja RM1 dah cukup banyak dan mewah. Macam-macam boleh dibeli. Waktu rehat dengan duit singgit tu memang kenyang lah.

Zaman persekolahan saya (1995-2005), kalau bawa duit dengan nilai RM1 tu memang cukup-cukup lah untuk makan. Kalau nak menyimpan dan menabung tu, hmm..boleh lah..susah juga lah, tapi masih cukup lagi..

Dan, sekarang 2010 jika diberikan RM1 sebagai wang belanja sekolah masih bersesuaian ke? Cukup?

5 tahun akan datang pula macam mana? 10 tahun lagi?
Zaman anak-anak dan cucu-cicit kita kelak bagaimana?
hmm..nampak gayanya trend 'pengurangan nilai' ini akan berterusan. Inflasi.

Jelaskan apa yang dimaksudkan inflasi?

P/s: Kenaikan harga minyak dan 3 barang keperluan utama di Negara kita disebabkan oleh inflasi jua ke? Hakikatnya, kita sangat sukar untuk mengawal pihak lain (pihak luar) namun kita berkuasa untuk mengawal diri kita sendiri kan untuk apa yang kita inginkan?

P/s/s: Ini tiada kaitan dengan politik.



2 comments:

ahsfantasy24 said...

cigu bM nkkmu wt tag nei dlu, hehe..

salam, kte da tag kamu..
jom3 join, insyaallah berbaloi..!

http://tentangsesuatu-ahsfantasy24.blogspot.com/2010/12/asyik-blogwalking-jom-kita-cuba.html

student said...

saya sudah menjawab Tag Cikgu BM.. :)

P/s: Tag CikguBM boleh inflasi tak?hee~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...