Nov 13, 2008

Ape yg korang rasa?

agak2nye lah...kalo korng berada di tempat aku...

ketika korg sedang dok buat keje kat bilik...study...x pun dok typing kat pc,
kmdn ada hamba ALLAH yg bukak pintu, kmdn jengah ke dalam..tngok org yg dicari xde, ataupun tdo, ataupun keluar..
HAMBA ALLAH tu kluar selamba je mcm tu, tnpa menyapa..atau pun bg salam..ataupun buat perkara yg selayaknye dibuat ketika msuk ke bilik org lain..

apa yg korg rasa?

sakit hati x?
kecik ati?
rasa mcm xde privasi diri?
tlg bg pendapat skit kat bwah nih..

bg aku, ak cube bersabar je selagi boleh..walaupun kdg2 kalo aku rasa marah+geram, aku senyap je lah..kalau anda?


7 comments:

جول ترميدي said...

assalamualaikum..

masa sy dengar berita ni smlm di TV, mmg xsetuju sgt dgn apa yg diorg2 ni ckp..sbb bg sy, inila cara utk mendidik dan menyedarkan manusia supaya insaf.. :( sape lg yg berSETUJU dgn mngatakan ianya ADALAH TIDAK SESUAI???ana tidak bersetuju..

جول ترميدي said...

dgn mengingati kematianlah (xkira tua/muda) kita boleh insaf diri kita nih..lgpun Rasulullah SAW kita sdiri pun menggalakkan kita utk mengingati mati sbyk 20 kali sehari..wallahua'lam..

FIRMAN Allah s.w.t dalam surah An-Nisa'ayat 78 yang bermaksud: Di mana sahaja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun di dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.

Sebelum maut menemui kita perlulah kita bersedia sebagaimana kata sesetengah ulama, "Sesiapa yang membanyakkan menyebut mati akan dimuliakan dengan tiga perkara:

1. Segera ia mengerjakan taubat.
2. Memudah hatinya dengan sesuatu yang ada padanya.
3. Rajin ia mengerjakan ibadat

Kemudian sesiapa yang lupa akan mati disiksa dengan tiga perkara:

1. Lupa akan taubat.
2. Tiada redha dengan sesuatu yang ada padanya.
3. Malas mengerjakan ibadat

Menyebut atau mengingati mati setiap masa bukan bererti menghalang kemajuan atau melemahkan semangat berjihad, malahan menambahkan kekuatan kepada Allah s.w.t.

Duniaku said...

Ermmm..
kamu kenal ke dak tu?
klu kenal rapay terasa ar gak..
tapi klu xbrapa kenal wa x dulik jer..

Suryani said...

tingkahlaku manusia dididik sejak kecil, tapi janganlah salahkan didikan ibubapa jika ada kekurangannya...kita sama2 manusia, tiada yang sempurna...mungkin cara hamba Allah itu begitu...nak buat macam mana kan...
so...rasanya ada 1 bende yang boleh dilakukan...xsalah kalau kamu yang menegur hamba Allah itu,
lagipun kamu sebagai tuan bilik..haruslah lebih ramah melayan tetamu yang tidak dikenali itu,
cukuplah sekadar tanya.."cari siapa?" disamping berilah sedikit senyuman...
tapi hamba Allah tu buat dek je..abaikan je lah..sekurang2nya,kamu dah menegur dan cube beramah mesra kan...
xperlulah terlampau emosional kan..dia xlayan, abeslah cete...
lagipun..dipihak hamba Allah itu, dia nampak kamu sibuk buat keje kat meje..mungkin xmau kacau,so...dia xtengur la..betul kan?kan??
jadi..ramah2kan lah diri kamu...huhu=)

student; said...

tenQ pd yg memberi komen..:)

mslhnye..samada sy sibuk atau x,
mmg itulah perangai dier..
bukak pintu, jengok kepala n terus blah..

mmg sy slalu je senyum..
dgn senyuman ikhlas n kekdg sinis gak..coz bnda ni dah lama..
mula dri foundation lgi..
kire2, dah 2 tahun gak lah..

tu yg sje tnye pndpt..
jika anda di tempat sy, bagaimana?;)

Suryani said...

last caranya...
mungkin agak berkesan la jugak....
kuncilah pintu, mesti encik tu xdapat masuk+menjengah bilik kamu lagi...:p

student; said...

kui3x...
best gak idea nih..heheee...=p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...