Dec 20, 2010

Tahniah buat pemenang CONTEST!

Assalamualaikum semua... Apa khabar? Wes mangan? ^_^

Pertama sekali.. Ribuan maaf saya hulurkan atas kelewatan update keputusan contest yang dianjurkan oleh cetusan-student baru-baru ni.. hukhukhuk...T_T

Ini disebabkan saya agak sibuk 2 3 hari ni.. dapat online sekejap-sekejap je..Berada di Terengganu, Kelantan, dan Pahang (sentiasa bergerak) sepanjang Jumaat hingga Isnin membuat saya kepadatan masa untuk sentiasa online..dengan masalah liputan internet yang agak kurang memuaskan membuat keadaan menjadi kurang selesa buat saya membuat entry baru mengenai keputusan contest tempoh hari..

Harap kesilapan saya ni dimaafi.. T_T

.

Okey..jom kita pergi kepada keputusan contest arituh!
Seperti yang dimaklumkan ada 3 pemenang yang dipilih.. dan pemenang bertuah yang terpilih tu adalah;

jeng3.... :)

Tahniah saya ucapkan... dan kat sini saya nak pastekan jawapan daripada CeriaWarnaPelangi yang saya kira boleh dikategorikan sebagai jawapan terbaik!

..

SOALAN





Ada sebuah masaelah.

Ali ingin membeli sepasang kasut yang harganya RM97.00

Ali tiada duit lalu dia meminjam daripada maknya sebanyak RM50 dan daripada kakaknya pula sebanyak RM50.

Seterusnya, dia pergi ke kedai dan membeli kasut tersebut. Baki RM3 diberikan kepada maknya RM1, kakaknya RM1 dan dia menyimpan lagi RM1.

Lalu dia mengira hutang kepada maknya tinggal lagi RM49 dan kepada kakaknya juga RM49. Setelah dicampur RM49+RM49+RM1 = RM99..Bukan RM100.

Soalannya disini, kemana menghilangnya RM1 lagi. Sampai sekarang Ali masih pening dan biol untuk memikirkan masaelah dia ni.. Ada sesapa yang sudi bantu Ali?




JAWAPAN


Setelah pulang ke rumah selepas membeli kasut.

Ali : Akak duit Ali hilang RM1.

Kakak : Hilang? Macam mana boleh hilang?

Ali :Sebelum beli kasut yang berharga RM97 kat kedai tadi,Ali kan pinjam duit akak RM50 dan duit emak RM50 kan.Lepas tu baki duit tinggal RM3.

Kakak : ye..lepas tu kan Ali pulangkan RM 1 kat akak dan lagi RM 1 kat emak. Apa masalahnya?

Ali : Tulah masalahnya kak. Sepatutnya hutang yang perlu Ali bayar pada akak RM49 dan emak RM49. Bila campurkan RM49 + RM49 + RM1 jadi RM99. Mana lagi RM1 kak?

kakak : Eh..a'ah la lagi RM1 hilang..macam tak logik pula,tiba-tiba RM1 boleh hilang..tapi kan Ali, kenapa Ali campurkan jumlah hutang Ali pada mak dan akak dengan duit yang ada pada Ali?
Ali : Sebab nak jumlahkan semua duit la..nak tau duit asal ada berapa ringgit.

Kakak : Tak boleh macam tu la..tak boleh campurkan hutang yang tinggal dengan duit yang ada pada Ali.

Ali : Kenapa pulak tak boleh?

Kakak : Pergi ambik pen dan kertas. Senang sikit akak nak terangkan.

Emak : Apa yang kecoh-kecoh ni?

Kakak : Ali ni mak, dia kata duit dia hilang RM1. Padahal tak hilang pun.

Ali : Eleh..ntah-ntah akak yang curi tak RM1 tu..

Kakak : Mana ada! suka hati je tuduh-tuduh.. kamu tu, kata dapat markah matematik paling tinggi dalam kelas, benda senang macam ni pun tak boleh jawab. Mana kertas dan pen yang akak minta tadi?

Ali : Ni dia..

Emak : Dah jangan gaduh-gaduh..kalau tak ada orang ambil duit tu, tak hilang la duit tu..

Kakak : Ni bukan masalah orang curi ke tak duit Ali ni..ni masalah Ali salah mengira.(Sambil menulis atas kertas)

situasi sebelum pulang RM1 pada emak dan kakak.

1)wang yang dipinjam = harga kasut + baki = RM 100 = RM97 + RM3

2)jumlah yang kamu kena bayar = jumlah wang yang kamu pinjam = RM 50 + RM50 = RM100

situasi selepas kamu pulangkan RM1 pada kakak dan emak

1)maka jumlah yang kamu perlu bayar lagi = RM49 + RM49 = RM 98

kamu hanya perlu bayar RM 98 sahaja sebab kamu sudah pulangkan RM2 pada kami.

Masalah wang hilang tak berlaku pun Ali. Kamu tak boleh campurkan wang RM1 yang tinggal pada kamu dengan RM 98 duit yang perlu kamu bayar semula pada kami sebab kedua-dua duit ni berada dalam kategori yang berlainan.

RM1 = termasuk dalam wang kamu pinjam tapi belum bayar
RM98 = wang yang akan dibayar.

harga kasut = juga termasuk dalam wang yang dipinjam dan belum bayar = RM97
jumlah keseluruhan yang kamu pinjam dan belum bayar = baki duit RM1 + harga kasut RM97

hutang pada mak dan akak yang belum dibayar = baki duit pada Ali + harga kasut
RM49 + RM49 = RM98 = RM1 + RM97

dan

jumlah wang yang Ali pinjam = hutang yang belum bayar + hutang yang dah bayar
RM100 = RM98 + RM2

Emak : Ali, masalah ni kita boleh kaitkan dengan kehidupan kita. Yang pertama, kita kena tahu apa tujuan kita untuk capai sesuatu dan kena jelas.

Ali : Macam mana tu mak?

Emak : Contohnya kalau ada seorang budak perempuan nak berubah jadi baik. Maka dia kena tahulah bagaimana cara-cara nak jadi baik. Mungkin sebelum ni dia tak pakai tudung dan sekarang dia sudah berubah kearah yang lebih baik dengan memakai tudung ketika keluar rumah. Tapi dia masih memakai baju lengan pendek. Mungkin pada asalnya budak perempuan ni tak jelas kenapa perlu memakai tudung untuk menjadi baik. Mungkin dia tak tahu sepatutnya dia perlu menutup aurat dengan mengenakan tudung di kepala dan memakai baju lengan panjang. Kita tak boleh campur-adukkan perkara baik dan buruk sekali gus.Penyelesaian tak akan berlaku.

kakak : Betul,betul,betul. Memang masalah tak akan selesai.Makin pening memikirkannya adalah.

Ali : Betul juga ek..misallah kata kalau harga kasut tu RM95, baki duit tinggal RM5. Lepas tu Ali pulangkan pada akak RM2 dan pada mak RM2. Yang tinggal pada Ali RM 1. Hutang yang tinggal pada akak dan emak RM48 setiap seorang. Setelah dicampur RM48 + RM48 +RM 1 = RM97. Mana lagi RM3? Duit tu tak hilang pun..cuma tersalah campur je..hehe..Terima kasih mak,akak..

Kakak : Tu la, lain kali fikir betul-betul dulu sebelum buat sesuatu.

Ali : Baik, kak.


P/s: Lepas ni saya nak buat GiveAway pula... ^^,

7 comments:

Myra Ayreen said...

tahniah kepada pemenang ..

ahsfantasy24 said...

tahniah buat pmenang~

student said...

Myra,

Thanks..terima kasih.. ^^,

student said...

Ryu,

Thanks..terima kasih.. ^^,

~kamila~ said...

Alhamdulillah, my answer in this entry..Thanks student!

kindly join my giftaway @ http://idealweightforall.blogspot.com

nak jawab survey je pun,ok gak..jom jenguk-jenguk kejap..

aleeya husnan said...

thanks. Tapi blog Detik Hati Aleeya dah berpindah link.. sorry k.. huhu..

http://dihaleeya.blogspot.com

student said...

u are most welcome..

Terima kasih atas makluman..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...