Jan 28, 2011

DOSA SYIRIK: Umat Terperangkap Tanpa Sedar

Syirik merupakan dosa yang besar.

Dosa ini tidak dapat diampunkan oleh Allah melainkan setelah bertaubat dengan sebenar-benarnya.



Syirik terbahagi kepada dua jenis iaitu syirik jali (terang-terangan) dan khafi (tersembunyi). Atau biasa disebut oleh masyarakat kita sebagai syirik besar dan syirik kecil.

Syirik jali seperti menyekutukan Allah dan menolak rukun Islam dan Iman ini mungkin amat jarang kita dengar dan lihat. Namun, kebanyakan kita dalam tidak sedar terlibat dengan syirik khafi. Walaupun syirik khafi tidak mengubah seseorang kepada kafir, tetapi perkara ini tidak sepatutnya diteruskan dan perlu dicegah dari menjadi amalan kita sehari-harian.

"Sebab aku makan ubat ini lah, aku sihat.. Kalau tak, tak tahulah"

Inilah antara perkataan yang sering diucapkan tanpa kita sedar.
Itulah yang dinamakan sebagai syirik khafi.

Oleh itu marilah kita sama-sama menjaga perkataan, perbuatan, dan perlakuan kita agar tidak berlaku syirik kepadaNya.


P/s: Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani.

11 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

sume penyakit ALLAH yg sembuhkan..klu ALLAH ckp elok ..maka elok laaa...klu x..x de laaa..

mia.lia said...

thnks 4 the info...yup..
bnda ni mmg blaku pd org kita

~kamila~ said...

patutnya cakap macam ni
" Alhamdulillah,Allah bagi kesembuhan melalui ubat ni"

maknanya Allah takdirkan kita makan ubat itu untuk kita sihat..

semua yang berlaku adalah rancangan Allah,jangan lupa bersyukur =)

lizz said...

ubat2, doctor tu semue perantara saje..penyembuhnya Allah s.w.t huhuhuhu. bagus info ni.maceh!!

student said...

A.F.A,
benar tuan..Hak Allah untuk menyembuhkan...:)

mia.lia,
most welcome..sampai-sampaikanlah..:)

student said...

kamila,
sebelum ambil ubat, baca doa..ust saya ada bagitau kalau lagi bagus buat solat hajat 2 rakaat dulu..nak tukar yakin drpd ubat yang bagi sembuh kepada Allah yang bagi sembuh..ubat hanya asbab..yang sembuhkan hakikinya adalah DIA..

betul..sentiasa belajar bersyukur..:)

student said...

lizz,
betul2...:)

Mak Su said...

setuju, jadilah org islam berilmu spy tak tersalah cakap

student said...

Mak Su,
yup..benar..berilmu dah beriman:)

Shahazrin said...

" nie mesti demam sebab hujan nie "

yang nie samakan??

student said...

shahazrin,
sama tapi tak serupa..
"ohh..aku demam, ni ujian daripadaNYA"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...