Feb 1, 2011

Kronologi peristiwa KRISIS MESIR

Semalam saya ada menulis mengenai Krisis di Mesir yang sepatutnya kita semua ambil berat dan berasa risau dengan situasi yang berlaku di sana.

Pagi tadi usai solat subuh dah panjatkan doa kepada yang ESA agar kehidupan mereka disana dipermudahkan? Jika belum, marilah sama-sama kita panjatkan doa insyaAllah doa-doa kita semua pasti diperkenankanNYA.

.

Baiklah, hari ni saya ingin menambah lagi mengenai punca-punca dan kronologi peristiwa yang berlaku di Mesir sehingga terjadi seperti hari ini. Saya merujuk kronologi ini di huffingtonspot.com yang menceritakan rentetan peristiwa yang terjadi di timeline nya.


Selasa, 25 Jan 2011
- Rakyat Mesir mulai bangun untuk memprotes kerajaan. Bermulanya "Hari Kebangkitan Kemarahan" (Day of rage).

Rabu, 26 Jan 2011 - Protes berterusan masuk hari kedua.

Khamis, 27 Jan 2011 - Mesir menutup rangkaian sosial (twitter, facebook) melalui penutupan internet dan sistem telekomunikasi. Semua telefon, internet, mesin ATM langsung tidak boleh digunakan.


Hosni Mubarak

Jumaat, 28 Jan 2011 - Ketua Menteri Mesir, Mubarak mengumumkan akan menubuhkan kerajaan yang baru. Berlakulah "power of void". Negara yang tiada pemimpin.

Sabtu, 29 Jan 2011 - Penggunaan radio (morse code) membantu Mesir berhubung dengan dunia luar

Ahad, 30 Jan 2011 - Stesen TV, Al Jazeera ditutup.
- Kedutaan US di Cairo meminta warga amerika untuk tinggalkan Mesir
- Hillary Clinton meminta Mesir menghala ke arah demokrasi.



Kenapa semua ini berlaku?
Ikutilah apa yang ahli forum ini tulis dari sini

Kejadian di Mesir juga bermula dgn insiden yang lebih kurang serupa.! 2 orang membakar diri di depan bangunan parlimen mesir di sebabkan tekanan kehidupan di mesir dgn kadar pengangguran dan pendapatan rakyat miskin yg sangat rendah.. berbeza dgn golongan2 kaya yg makin meningkat pendapatan mereka.

Fakta menarik tentang Egypt juga - >> GDP nya meningkat saban tahun.. malah 2-3 tahun ni mendapat banyak anugerah ekonomi antarabangsa yg memuji kerajaan mereka dalam menguruskan ekonomi negara.. ! (sounds familiar eh?) Kerajaan mereka juga memainkan unsur2 feel-good factor ni.. dalam akhbar2 mainstream mereka..!

Hakikatnya - rakyat marhaen makin tertekan.. kemampuan utk membeli barangan keperluan dan makanan makin mengecil.! bukan saja kadar pengangguran makin naik.. malah harga rumah di sana di paras mmg takkan termampu oleh orang2 miskin dan golongan pertengahan..
Sila lihat perbincangan disini untuk perbincangan yang lebih lanjut.

Kenapa kita perlu mengambil berat tentang perkara ini.

1. Pelajar Malaysia kini dalam bahaya di sana dan kononnya kerajaan Malaysia lewat bertindak. (ulasan seorang sahabat, "sekarang masih kuning, bila diisytihar merah baru bertindak?")

2. Mesir adalah negara kedua terbesar yang menerima bantuan ketenteraan daripada USA selepas negara Israel. Egypt is considered one of the United States' strongest allies in the Middle East and Arab World. (sumber)

3. Disebabkan Mesir mengawal laluan minyak melalui terusan Suez, harga minyak akan naik di seluruh dunia dan seterusnya mempengaruhi ekonomi dunia.



P/s: Bangun pagi ini disenyum dengan senyum Februari minyak naik lagi! Lupakan seketika harga barang naik. Doakan semoga pelajar, rakyat Malaysia, dan muslim di Mesir selamat!

P/s: Sila sebar-sebarkan hal ini.. Bangunkan sahabat-sahabat kita yang masih terlena. Dibenarkan untuk copy paste entry ini, dan jua ini.


7 comments:

Unknown said...

dalam keadaan huru-hara, nak bertindak pun susah..

Anger in Egypt - Berharap Pada Al-Mahdi

Admin said...

Semoga rakyat kita di sana dilindungi Allah..
dan semoga urusan mereka dipermudahkan Allah..
sama2 kte brdoa..

Terbaru:
-TERKINI: KRISIS DAN DARURAT DI MESIR, BUTAKAH KITA?
-HARGA MINYAK NAIK LAGI PADA 1 FEBRUARI 2011

student said...

kita buat apa yang kita termampu. doa jangan putus.

Cik Nuyu said...

kita berdoa ramai2.. malam tadi pun, di kg saya.. solat hajat beramai2.. utk mendoakan semua wrga malaysia di sana didalam lindungi Allah..

student said...

cikgu ainura,
alhamdulillah...ameen..mudah-mudahan mudah semua..

Anonymous said...

oh terima kasih ats perkongsian ni. mohon share..

student said...

macy,
sama-sama...dipersilakan..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...