Dec 16, 2010

Usha AHB

Baru balik dari Bank Harimau. Urusan yang dah lama tertangguh disebabkan sibuk (poyo! buat-buat sibuk jew sebenarnya!), hujan, dan bermacam urusan lain yang menjadi halangan untuk saya pergi ke sana.



Niat dihati, mahu mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Amanah Hartanah Berhad (AHB) yang dilancarkan oleh Pak Menteri pada awal bulan ni.

Masuk sahaja ke dalam Maybank, dibawa berjumpa dengan seorang Pegawai. Disambut dengan senyuman mesra. Beliau menerangkan kepada saya secara asas perbezaan ASB dan AHB. Saya mendengar dan cuba meneliti setiap butiran yang diperkatakan.

Secara ringkasnya, dikatakan konsep AHB dan ASB lebih kurang sama namun masih ada perbezaan antara keduanya (harga jualan dan belian pada nilai RM1) dan perbezaan yang paling besar adalah AHB berkaitan Property manakala ASB berkaitan Equity. Minima untuk belian seunit ASB adalah RM1, bagi AHB pula adalah RM500. Dividen ASB adalah setahun sekali, manakala bagi AHB pula 2 kali setahun.. Dan ada lagi beberapa perbezaan yang saya tak berapa arif dan faham untuk dikongsikan kepada anda.. Tambahan pula, saya tidak mendapat salinan (hardcopy) perbezaan antara ASB dan AHB (diambil semula setelah diterangkan kepada saya..huu..)

Namun, apapun... pastinya perkara yang paling menenangkan saya ialah beliau mengatakan bahawa AHB ini adalah patuh syariah sepenuhnya.

Selesai sesi soal jawab mengenai AHB daripada saya, diberikan ini;
  1. CD Prospektus AHB
  2. Nota ringkas AHB (maklumat dana)
Hari ni baru usha-usha.. Mahu fahamkan dulu apa itu AHB..Tak faham nak tanya lagi sampai faham..Kalau rasa berkenan, minggu depan mahu buat belian minima untuk dana ini. Kenapa saya bersusah payah untuk buat semua ni? Sebab selalu teringat nasihat daripada Pakdi. Pakdi kata.. Rancanglah Wang dari Sekarang.. jangan biarkan ia ditelan inflasi!



P/s: Merancang dari bujang. Dah ada pasangan rancanglah dengan pasangan. Enggang terbang sama enggang, Pipit terbang sama pipit, pasangan jangan ditinggalkan dibelakang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...