Apr 12, 2010

Luahan KATA lama TERPENDAM!

Bismillah,
Aku mula tarik nafas dalam-dalam, dengan harapan penulisan ini dibuat dengan tenang, rasional tanpa dipengaruhi oleh emosi yang kacau.

Entry ini adalah berkenaan Ceramic Business Focus Bhd.

Rasa muak, penat dengan soalan-soalan, sms, call yang bertanyakan soalan yang sama. Aku cuba jawab dan rungkaikan dengan cara yang terbaik.

.

.

.

1.

Apa perkembangan terbaru ceramic ni??

Saya bukan company, saya pun member macam tuan/puan juga. Apa yang company sampaikan, itu yang saya sampaikan. Kalau company 'tipu', maka tipulah juga saya. Setakat yang saya tahu setakat ini, company masih wujud, HQ masih lagi di Excella Business Park, Ampang dan masih dibuka macam biasa. Sekarang ni Asia Ceramic dikhabarkan dah diambil alih oleh Asia World Capital Holding Sdn Bhd. Company nak jalankan plan evo dulu, daripada pemerhatian dan pendapat peribadi saya company nak jalankan plan evo dulu buat masa ni.


2.

Boleh 'jalan' lagi ke company ni?

Sila ke HQ sendiri untuk jawapan ini. Saya tak berani mau komen lebih-lebih.


3.

Betul ke ada funder untuk company?

Ya, saya dikhabarkan macam tu lah. Awal bulan 4 tempoh ari, company ke Taiwan untuk pembelian produk-produk EVO dan produk 900 (produk pack) tu. Daripada duit funder tu lah.


4.

Bila withdraw dan syer nak masuk?

Saya dah ajukan soalan ni kepada Ceo Dr Ahmad Makmor, dan kepada upline evo saya. Jawapan yang diberikan, sekarang ni duit funder digunakan untuk pembelian barangan evo terlebih dulu. Roll duit tu, dapatkan profit, kemudian pembayaran withdraw dan syer akan diuruskan. Company akan bayar, cuma masanya saya sendiri tak tahu jawapannya.

5.

Apa perlu saya buat sekarang?

Pandangan peribadi saya, untuk survive buat masa sekarang ni. Jika rasa boleh ikut rentak company, ikutlah. Tapi kalau rasa tak sanggup, boleh la layan bisnes lain dulu. Saya akui, ramai leader-leader lain semua dah mula melangkah ke bisnes lain. Saya sendiri setup DrDetox untuk mula survive semula. Cuma nasihat saya, banyak-banyak la muhasabah diri, mungkin ini semua ujian buat kita. ALLAH tu Adil, tak kan diuji ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hamba-hambanya.


6.(soalan dan jawapan tambahan special untuk group aku!)

Syuk, bila nak bayar duit saya! Kenapa tak reply sms??!


Erm, ni soalan dan jawapan peribadi untuk sesapa yang bertanya dan tak henti-henti mendesak aku. Sedar tak sedar, dah 10bulan aku bertahan menjawab soalan bertubi-tubi dari korang dan disini baru aku nak menjawab. Aku nak nyatakan kat sini, aku sendiri kecewa, sangat kecewa dengan semua yang berlaku tapi dengan semangat yang ada aku cuba untuk 'berdiri semula'. Mengapa aku tak reply sms?lambat reply?Kalian sms dengan nada macam mane?Aku manusia, kadang-kadang aku pun ada perasaan marah walau setenang macam ne pun aku pun kekadang tak mampu nak kawal emosi sendiri. Marah vs marah, api vs api. Ada penyelesaian. Ada bezanya samada aku reply atau tidak jika jawapan untuk persoalan tu sememangnya bukan kat dalam tangan aku untuk menjawab?

Pasal payment pembayaran duit korang semua tu. Kalau korang sedar, lepas je cbc kene raid dengan BNM aku terus je beli ev kalian. Betul? Sampai habis terus saving aku. Aku ingatkan, lepas tu korang akan memahami, rupanya tak. Sekarang ni, kawan jadi lawan. Kawan yang boleh dulu minum semeja, sekarang tengok muka pun tak mahu. Sedih sangat kekadang aku rasa, tapi aku sendiri rasa bersalah dan apa yang aku boleh buat?! Padahal dulu, masa 'zaman kemewahan', cbc ni dululah yang dipuji-puji dilambung bagai nak rak(haha..). Padahal, dulu dah kutip profit 'gila-gila', tukar laptop, tukar hp memang perasan mewah betul lah! Sekarang ni, promote bisnes lain+bandingkan+burukkan cbc.Entahlah, manusia kadang-kadang memang susah nak faham pun.

Dan, setelah aku berfikir dalam-dalam. Sedar tak sedar, aku dah habiskan berpuluh-puluh ribu untuk cuba puaskan hati korang. Beli ev korang. Tapi hakikatnya korang tetap busukkan nama aku. Takde terima kasih. Namaku terus 'dibusuk-busukkan'. Cukuplah, penat dah weii. Padahal, selepas je raid BNM, aku langsung takde kutip pape profit, new signup pun cairkan ev downline. Downline jugak yang dapat cash, aku dapat asap?hehe. Rasanya, kalau aku terus cairkan ev kalian, beli ev kalian umpama menzalimi diri sendiri. Haramkan menzalimi diri sendiri?

Rujuklah terus pada HQ. Jujurnya, aku penat menjawab. Untuk jawapan yang lebih detail rujuklah HQ. Aku memang dah takkan bayar lagi sesiapa lagi. Aku bagitau terus terang, last saving aku dah digunakan untuk setup DrDetox. Takde saving dah. Duit nak gunakan untuk cashflow company je sekarang ni.


Pandangan peribadi aku keseluruhannya.

Aku harap semua boleh terima jawapan ni. Sabar je lah. Rezeki ada kat mana-mana. CBF boleh bangkit kembali mungkin tapi mengambil masa lah. Pada CBC, ianya memang lagenda dalam industri networking. Mungkin akan muncul gelombang kedua dengan CBF? Wallahualam.

Pada yang dah running bisnes lain tu, jagalah kewangan. Menyimpan. Walaupun aku kecewa dengan situasi sekarangn tapi selepas kejatuhan cbc lah aku rasa betul-betul dapat aplikasi dan memahami ilmu-ilmu kewangan yang hanya menjadi teori buat aku sebelum ni. Selepas kejatuhan cbc lah baru aku kenal apa itu emas, apa itu OD. Alhamdulillah, masih belum terlambat sebenarnya. Aku bangga dengan kawan-kawan yang dapat memahami hakikat bisnes, yang dah bangkit dengan bermacam-macam bisnes lain. Tahniah aku ucapkan!

Salam hormat buat semua. Aku memang tak pandai menulis, mengarut je lebih.:)

Ada tambahan soalan? boleh la tambah di ruangan komen.

3 comments:

student said...

belajar menerima...

bukan kesilapan leader sepenuhnya..

leader pun sama menanggung sakit..huu

Anonymous said...

fuck ceramic business and those sweet promises

student said...

inilah kehidupan bro..:)

tak semuanya indah, masa best dijulang-dijulang.

masa sakit dikeji-keji.

hurmm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...