Apr 11, 2010

Tahniah adikku sayang

Tahniah.

Sekalung tahniah aku ucapkan buat adik ke-4 aku atas kejayaan Johan Syarahan Bahasa Melayu Ihtifal Ilmi Peringkat Negeri di Batu Pahat semalam(sabtu).

.

.

Mewakili SM Arab Kota Tinggi. Medan yang sama pernah aku alami sedikit masa yang lalu, cuma jenis pertandingan yang membezakannya.

Ketika zaman aku bersekolah dulu, tak silap aku dipanggil Ihtifal Sanawi. Zaman berubah, nama pun turut berubah. Ah! lupakan je isu nama itu, tak perlu dipanjang lebarkan.;)

.

.

.
melihat teks syarahan adik aku, bertajuk KEMERDEKAAN NEGARA PERLU DIPERTAHANKAN. Tajuk yang biasa didengar, namun belum tentu biasa dihadam dan difahami intipatinya. Tertarik pada 1 rangkap yang benar-benar buat berfikir sedalamnya;

Negara ini tertegak atas sumpah keramat. Lantainya disimbah air mata. Dindingnya tertegak atas tulang temulang. Atapnya disulam dengan peluh dan keringat!



Neuron-neuron otak rasa terangsang untuk berfikir? Menyorot pada harini ini, adakah kemerdekaan itu masih wujud di negara tercinta ini? Ataupun sememangnya sudah terjajah dalam senyap. Jawapan ada dalam diri masing-masing. Berfikir-berfikir...bertindak!

.

.

Sepi. Namun, apa pun yang berlaku kembalilah pada TUHANmu. Mafhum firmanNYA

Setiap kerosakan yang berlaku adalah disebabkan tangan-tangan manusia sendiri


dan firmanNYA lagi,

ALLAH tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu mengubah nasib mereka sendiri


Sunnatullah tidak pernah menipu.

.

.

Tahniah sekali lagi aku ucapkan. Siti Zulaikha, kau membanggakan abang. Moga kau dapat sentiasa amal dan sampaikan. Pesanan juga buat kalian dan diriku sendiri.

Salam hormat dari aku.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...