Apr 15, 2010

Hari-hari terakhir SK Kajang Utama?

Menuju hari-hari terakhir di SK Kajang Utama membuat aku berfikir adakah ini pengalaman biasa bagi guru pelatih?

Mendaftar diri-->praktikum-->habis praktikum-->murid kesedihan.

.

.

Rasanya bukan semua macam ni kan?

Benarkah murid sedih ditinggalkan guru pelatih?
Guru pelatih belum terlatih sepenuhnya. Pengajian belum habis, ijazah pun masih belum dalam genggaman.

Ustaz dah tak ajar kami lagi ke lepas ni? Alar... tak best la macam ni...


Mengapa pula kamu berkata macam tu?

Belajar dengan ustaz best..Ustaz tak garang..Ustaz baik..Ustaz macam abang saya..


Benarkan situasi ini?
atau hanya mainan kata-kata mengambil hati bagi anak murid buat gurunya.
Erm, terlampau pesimiskah aku?

.

.

.


Membanding beza antara guru terlatih dan guru pelatih pastinya perbandingan yang kurang adil. Bukan sikap pengajar sepatutnya dijadikan cermin oleh murid, namun pengajaran yang berkesan sepatutnya diambil perhatian.

Banyak lagi yang perlu dipelajari. Semester 5 ini praktikum 1bulan, menyusul di semester 6 nanti 2 bulan, dan semester 7 kelak 3 bulan. Muntah dengan praktikum lah nampaknya lepas ni.

Serius. Apabila kelak berpraktikum, perhatian 100% diberikan. Kepenatan bukan pada fizikal sebenarnya, namun pada mental dan akal fikiran. Aku minat mengajar namun rasa 'penat' membuat Rancangan Pengajaran Harian. Klise. Aku rasa 90% guru pelatih setuju dengan aku. Takpe, nanti dah jadi guru sebenar akan disibukkan dengan pengurusan dan pengkeranian dah tak rasa berat pun pasal RPH. Menurut pemerhatian dan pendapat peribadi sahajalah. Kebenaran belum tahu lagi selagi belum melangkah ke alam pekerjaan yang sebenar.

.

.

.

Minggu ni, aku bercerita mengenai kisah perlumbaan Sang Arnab dan Kura-kura. Ada hikmah dan pengajaran besar disebalik cerita tersebut dalam dunia pendidikan dan diri murid. InsyaALLAH di lain masa aku bercerita pula pada kalian yer... Aku hutang kalian 1entry.:)

Jumpa lain kali ada rezeki. Assalamualaikum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...