Aug 3, 2008

Sabtu yang agak memenatkan..

Salam... hai... apa khbr dan salam sejahtera buat sume...
Di sini aku nak kongsikan dengan korng sume ape yg tjdi dlam hari nih..

---------------------------
Sabtu (2Ogos)

Pd hari sabtu (2 Ogos), Institut Perguruan Islam Selangor atau nama pendeknya IPIS (tempat aku stdyler..heheee..) mengadakan seminar Bina Insan Guru (BIG) [info: BIG ni wajib tuk pelatih2 guru sebelum kami semua secara sahnya menjadi seorg guru/cikgu] tuk bebudak btch PISMP sem 2.. salah sorg drpd bdak2 tu.. termasuk le aku..hohohohooo...

bngun pagi2 jer.. terus teringat pg ni ada seminar..
masa memula dpat tau ada seminar nih..(2/3 hari sebelum ari sabtu lar..)
mmg rasa bengang gak lar..
ye lar.. BPG n HEP ni mmg suke sgt bg bnda last2 minute..huhuuu..
ye lar... aku dah rncng lek lok lama dah..
sabtu ni aku nak turun Perak..
nak cri brg motor ngn ziarah member kat sana..
nak g jmpe adik ak lgi.. last2 kene tkar plan..
Tup2.. dah jdi mcm ni.. nak wat mcm ner..
terpksa ler cancelkan.. hampeh...huhuuu..

seminar kali ni, tajuk die psal 'Personaliti dan Kerjaya'
membincangkan tentang pentingnya merancang kerjaya..
dan sbgai pelatih2 guru, kami sume mmg dah kene tetapkan niat dan satukan matlamat tuk mjdi guru/cikgu cemerlang..ada gak ditanya, Mcm mane pulak dgn yg msuk institut sbab terpkse??
jwpannyer.. nak xnak mmg kene tanamkan minat gak lar..minat boleh dipupuk..
ye lar.. bile fikir-fikir semula, bgus sbnrnyer kerjaya guru/cikgu nih..
bgus sgt.. seorg pendidik..=D.

Walaupun aku dulu, dri sekolah rendah smpai sekolah menengah
mmg lngsung x terfikir nak jdi cikgu.. masa dulu, cita-cita aku nak jdi usahawan, xpun ahli ekonomi.. hoh0hooo... tp, bile ayah aku nak sgt aku jdi ustaz tuk tunaikan harapan dier ak msuklah ke sini (Institut Perguruan Islam Selangor). Aku xpernah menyesal.. lgpun, aku dah buat istikharah.. hati aku dah mantap dan yakin (lpas ak istikharah, aku mimpi jumpe Ustaz Rashid, mcm xcye jer..huhuu..), InsyaALLAH moga dipermudahkan segala usaha aku..

Dalam seminar ni juga, ditekankan tentang penerokaan kelebihan diri..
Ermm... guane tuh?hehehe.. mksudnyer.. kite perlulah gunakan klbhn yg kite ada ke tahap maksiama.. kadang2 kite xnmpak kan? aku pun sebelum ni kabur2 lgi tentang klbhn yg ada dlam diri aku..
Pandai masak? Pandai nyanyi? Boleh main kompang? Bijak berpidato? Bijak dalam bisnes?
Kaki study?
Ni lah antara cth2 yang pncrmah tu bincangkan masa tuh.. kesimpulannya, aku nampak semua orang ada kelebihan msing2.. terpulang pd diri sndri nak hargainya atau tidak.. ALLAH tu MAHA adil..=D

Dalam seminar ni juga, diadakan ujian Xplorasi minat (aku rasa sebijik mcm ujian holland yg aku penah wat masa skolah dulu jer..cume diorg edit skit lar...huhuuu) Tujuan ujian ni, utk ketahui personaliti diri individu dan mengkaji minat diri.. Alar.. mcm ujian kerjaya la gitu..heheheee...

Ada 6 jenis Personaliti, iaitu;
  1. Realistik (R)
  2. Sosial (S)
  3. Investigatif (I)
  4. Enterprising (E)
  5. Artistik (A)
  6. Konvensional (K)
Setelah ujian dibuat, keputusannya aku mendapat skor pling tinggi bg (S), diikuti (E), dan (I).. erm.. komen aku, bleh kata kene gak la dgn sifat peribadi aku.. kalo nak tau tafsiran tentang 6jenis personaliti tuh dlam post lpas ni aku akan scan mklumat berkaitan..=)

Seminar ni abis dlam pukul 12 T/hari..Alhamdulillah.. Masa ni badan dah rasa penat.. ye lar.. se'pagian' mendegar jer..hehehee... balik tu, terus lepak kat bilik..
Syidi ngn Solehin ajak g PC Fair lak... adusss... xlarat lah.. lgpun, aku dah mmg rncang nak pergi hari ahad...hehehee...

Petang tu, aku dok kat bilik jer.. Online sekejap, kmdn g Bintang Hypermarket dgn Poie,
die nak cri seluar tuk kuliah.. ikut je lah.. ikramkan dier..=)
Aku balik dari Bintang dlam asar, rest kejap.. mandi, siap2...
kmdn dlam pkl 6.30 aku dgn Poie gerak ke Sri Petaling(SP).. ye lar.. malam ni kan malam markas..
so, pakat2lah dgr bayan n cite2 agam drpd eldest2..
aku buat usaha agama ni dri sekolah dulu xpnah byang yg tmpat stdy ak dkat je dgn SP..
dah alang2 dekat, xde pape keje pergi je lar..
aku smpai SP dlam pkul 7 mlm.. Poie nak cri qurta plak..
xper2... boleh2.. tadahal punyer..hehee..
sambil2 poie cri brng dier, ak plak mkan roti nan.. perghh.. sedappp..
roti nan+kari kambing...nyam3x...=p

balik dri SP smpai IPIS dlam pkul 11.30..terus ke bilik muzik..
dak2 perempuan dah menunggu.. diorg siapkan cenderahati untuk ahli2 PEKOMPERI
yg main kompang tuk mjlis kahwin di Bukit Mahkota dan Seksyen 4 Bangi.. cute gak la hadiah yg diorg buat.. nti ak upload gmbr cenderahati tuh..

Aku balik bilik malam tu dlam pkul 12.30... penat tul..
balik bilik, terus bukak PC, bkak wbste MyMode
kmdn, bkak lak wbste jutawanceramic aku... tngok payment.. tngok emel.. bkak frenster.. terus tdo..
zZzZzzzzzzzzz........

*maaf jika ada short form yg tidak difahami..utk post kali ni mmg aku bnyk gunakan bhasa pasar...hehehehee..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...