Feb 18, 2010

Perlu ke membaca Al-Quran walau tak faham maksudnya?

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang di Kentucky, US dengan cucunya.
Setiap pagi, Si Datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru
perbuatan Datuknya itu.

Satu hari si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”

Si Datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya.

“Nah, kau pergi sungai, bawak air dalam bakul ni” . Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.

“Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit”. Si cucu pun berlari ke sungai dan apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.

“Tak boleh lah Atuk”. Cuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu.. Si cucu pun, cepat-cepat ke sungai dan berlari membawa bakul untuk tunjuk kepada datuknya. “Nampak tak Atuk? Tak boleh lah”.

“Tak ada gunaya” bentak si cucu. :sad:

Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.
Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah bersih.

Terus si datuk menyambung, “Macam itu lah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah”



Moral: Bacalah Al-Quran walau tak tau maknanya... kerana ia kalam Allah yg boleh membersihkan hati kita. Wallahua'lam.



6 comments:

Adya A. said...

Bagus sangat entry ni...tp lebih baek kita menghayati dan cube memahami maksudnyer secara pelan-pelan...

student said...

baca, faham, hayati,amal!
thnx 4 d komen adya..;)

محمد فردوس سعد said...

salam..wah..mnarik entry ni..betul,kita baca sekurang2nye kita masih ingat yg kita ada peluang untuk syafaat di barzakh kelak... :)

ahsfantasy24 said...

salam ziarah..nice entry syuk!! =D

student said...

@firdaus saad
-betul tu bang..penerang untuk kehidupan selepas kematian!

@ayu
thnx ayu sudi ziarah blog yg tak seberapa ini...;)

- A i D a N N a D i A - said...

salam...menarik citer ni...
maka, sesibuk mana pun kita belajar or bekerja, janganlah lupa membaca al-Quran...pesanan utk diri ini jugak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...