Aug 10, 2008

Cuba jawab dengan jujur

Ada tiga persoalan asas yang perlu kita tanya diri kita sendiri.

1. Dari mana kita datang?


2. Kenapa kita datang ke muka bumi ini?


3. Ke manakah kita akan dikembalikan?




Mari kita renung diri kita. Adakah kita pernah terfikir untuk mengeluarkan persoalan yang begitu asas ini di dalam hati kita? Bagi seorang jurutera, dia mungkin pernah menjawab soalan rumit termodinamik atau jet combustion. Bagi seorang doktor, dia mungkin pernah menyelesaikan masalah pengaliran darah di dalam otak atau soalan anatomi yang kompleks.

Seorang jurutera nuklear pula mungkin pernah menemui formula atom yang sofistikated. Seorang pakar matematik pula mungkin pernah menjawab soalan kalkulus yang memerlukan super komputer untuk mencari penyelesaiannya. Tidak kurang juga seorang ahli astronomi membuat pengiraan yang panjang bagi kedudukan sesuatu bintang atau galaksi.

Walaupun soalan-soalan kompleks atau penemuan-penemuan yang canggih yang dijumpai oleh manusia di zaman ini, namun kita mesti kembali kepada tiga persoalan asas seperti di atas. Supaya kita mengenal siapa kita sebenarnya. Apa tujuan hidup kita di dunia ini. Adakah matinya kita sama seperti matinya kucing atau anjing di jalanan.

Cuba kita lihat ke langit! Bagaimana burung-burung terbang di angkasa. Bagaimana jet direka. Kenapa turunnya hujan. Untuk apa. Untuk siapa. Berapa besar langit di hadapan kita. Berapa luas. Berapa jauh. Betapa cantiknya langit, awan, bulan, matahari, bintang, galaksi, dan bermacam-macam lagi yang kita lihat dengan mata kita atau dengan bantuan teleskop.

Ya Allah apa-apa yang Engkau jadikan ini tidaklah dengan sia-sia! Itulah ungkapan yang keluar dari lidah kita. Subhanallah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...