Aug 14, 2008

Usaha dakwah Tabligh, kenapa tidak disenangi???

Terdetik hati aku untuk sentuh tentang bab ni untuk entry kali nih..
Knp yerk?? Entahlah.. hati aku rasa perlu sangat untuk aku tulis dan luahkan ape yang terpendam kat dlam hati aku nih.. Tentang ckap2 org yang xtau hujung pangkal citer..
(tp, buat2 tau..huhuhuuu...) sedih sngat bile org condemn tentang usaha tabligh nih...

Aku kenal n join usaha dakwah(ermmm... smpai skrg aku masih konfius pe hal la org pnggil jemaah ni jemaah tbligh! hurmmm... xkesah lah..) nih masa aku form 4 kat SMKA Bandar Penawar...

Masa tu, memang aku rasa blur2 gak.. ape lah bnda nih.. Tp, secara mudahnya aku bleh katakan kat sini, usaha ni adalah usaha atas iman dan amal.. dan usaha ni adalah usaha untuk dakwah atas akidah dan menguatkan keyakinan kite kpd ALLAH... usaha ni adalah usaha yang telah nabi2.. para sahabat dulu buat sehingga mereka dapat redha ALLAH bukan sahaja di akhirat malah di dunia pun telah diseru dengan 'Radiallahu Anhu'..

Kalau kite lihat kehidupan seharian kiter... Agaknye berapa kali kite sebut kebesaran ALLAH dan agungkanNya? Ada? sekali? dua kali? berkali-kali??? Ataupun kehidupan kita lagha je langsung x ingat tuhan... penuh dengan keduniaan je semata-mata.. Aku la tu... Penuh dengan dunia je dalam hati... Hari-hari sebut kebesaran dunia smpai dunia pun msuk dalam hati..huhuuuu...

Dan, inilah yang usaha ni terapkan... bukan buang dunia dari dalam diri... Tapi, msukkan kebesaran akhirat dalam diri.. Hari-hari sebut tentang kebesaran ALLAH... Ceritakan tentang kebesaran akhirat... Buat pengetahuan.. Orang yang betul2 buat usaha ni bukan cikai2 punye orang beb! Kalo korng sume nak tau.. kebanyakan best student dak skolah aku dulu (ermm.. termsuk aku ker.. xlah.. aku lemah lgi..huhuuu..) adalah dak2 yang buat usaha nih.. Knp? sbab, apbila yakin pd ALLAH kuat.. maka semuam bnda akan ALLAH permudahkannn... Eldest2 (orang2 lama/otai2 yang wat usaha ni pun bgtau utk student yang buat usaha ni mmg kene btoi2 jaga stdy supaya x timbulkan fitnah pada usaha nih..

Erm... tu masa zaman skolah...
Lepas aku abis skolah... Kemudian msuk mtrik Pahang jap..
3 bulan kmdn dpat panggilan smbung belajar kat tmpt aku stdy skrg (Institut Perguruan Islam Selangor, Bangi) keyakinan aku pada usaha ni makin kuat! Alhamdulillah..
Kat Bangi, aku jmpe orang2 lama yang se'usaha' ni die punye mujahadah mmg btul2 power!
Bukan cikai2 punye orang.. Pensyarah2, Doktor pun ader.. Motivator2... ramailah..
semua bersatu hati.. atas 1 mksud, untuk smpaikan dakwah iman pada semua manusia..
untuk rasa sedih pada umat yang xde kalimah 'Lailahaillah' dlam diri mereka kerana selama-lamanya neraka tempat mereka..sedih kan?huhuuu..

Hari ini.. kita jmpe orang.. jmpe kawan2.. bleh cite mcm2 tentang dunia..
tentang politik.. tentang bisnes.. tentang isu semasa.. Tp kite sndri takut2.. malu2 nak cerita
tentang cerita2 akhirat.. agaknya cerita-cerita agama tu hanya boleh kat dlam msjid ker?
hanya orang agama je ke yang boleh ckap? bukan mcm tuh.. sume orang bleh ckap..
xkesah la.. die blaja ape pun.. die keje ape pun.. pape pun jawatan dier.. die ada keupayaan untuk ceritakan tentang kebesaran ALLAH... ceritakan tentang cerita-cerita agama.. kalo dakwah hanya disampaikan kat dlam msjid jer.. hanya kalangan ahli-ahli agama jer.. pada orang yg mmg dah btul2 nak blaja Agama abis orang lain mcm mane?? Macam mane dgn Mat2 Rempit tuh.. siapa nak ziarah dier... siape nak seru die arah kebaikan... sape nak fikir risau.. sape nak sedihh...
Maka.. inilah yang usaha ni buat... kalo bleh nak jmpe semua orang utk smpaikan Agama..
untuk ceritakan kebenaran Agama.. Tp, orang xfham... Orng pndang serong..(xsemua, tp kebnyakanlah..)

Tp, sbnrnyer eldest sndri pun bgtau.. stendedlah bnda tuh..
1 usaha dakwah, kalau semua orang terima tanpa ada yang tentang memang usaha tu bermasalah atau;
1 usaha dakwah, kalau semua orang tentang tanpa ada yang terima usaha tu pun bermaslah tetapi;
1 usaha dakwah yang ada orng suka, dan ada juga orang xsuka.. itu biasalah..

Orang selalu tnye.. Knp orang2 yang buat usaha ni slalu pkai kitab ta'lim.. katanya kurang ilmu orang yang buat usaha nih..
Apa jwapnnyer..?? Bukan begitu tuan2.. saudara2.. ahli jemaah yang buat usaha nih gunakan kitab ta'lim utk dgrkan Ayat Quran, hadis2 tentang kelebihan2 beramal.. UmAt akhir zaman ni, iman die lemah(termasuk lah aku..huhuhuuu..)... Iman keluar masuk.. Pagi beriman petang dah kufur.. huhuuu...Jadi, apbla 1bnda tu selalu ulang2, maka perkara tersbut akan msuk dlam hati.. akan selalu diingati dan diyakini.. Yakin tentang janji2 ALLAH pd hamba-hambaNya yang berbuat kebaikan... Maka selepas itu, akan dtg kekuatan iman dan kekuatan amal...

Itulah secara mudahnye aku bleh katakan.. xfham? bukan sehari dua nak fham..
nasihat aku.. kalau korng btul2 ikhlas nak kaji dan tahu tentang usaha nih, boleh pergi malam markas (sabtu) kat Sri Petaling ataupun mari korbankan masa+harta+diri sikit utk keluar khuruj kat jalan ALLAH.... coz, kalo korng tngok jemaah ni dri luar jer.. mmg susah nak fham..
orng yang dah buat lama usaha ni pun masih belaja2 buat usaha cara nabi nih.. InsyaALLAH nti dibuka kefahaman sedikit demi sedikit tentang usaha nih..

Jadi, sememangnya aku rasa sedih gak la dgn orang2 yg condemnkan usaha nih.. kadang2 kalangan orang2 Agama sndri.. buat ceramah kat msjid je boleh la ckap.. cube kluar.. tngok mcm ne umat skrg nih.. Aku bisnes2 tetap bisnes gak.. usaha ni tetap buat.. kwan dgn semua orang.. keperluan dunia kite penuhi gak.. Tp, Akhirat tu yang TERAMAT PASTI!! kite kene ada cita2 nak dakwah tentang Agama pada semua orang.. Dakwah bukan hanya utk tanggungjawab
'orang agama' jer... utk semua orang... kalaulah dakwah ni keje orang yang belajar Agama tentu dah djdikan syurga tu utk orng yg bleje Agama, yg lain minta maaf ckap xmsuk syurga.. mcm tu ker? xkan... PASTINYA TIDAK...!!huhuhuu...

Setakat ni dulu entry aku buat kali nih.. ada kelapangan aku tmbh lagi dimasa akan datang.. InsyaALLAH... Pada 15Ogos ni juga ada Jemaah 3Hari IPIS akan khuruj kat Tg Malim insyaALLAH... mcm aku ckap tdi, pd yang btul2 ikhlas nak tau.. bleh turut serta..hidayah untuk sekalian alam.. InsyaALLAH..


*entry kalinih.. lebih pd luahan hati aku.. ni pun xlpas sumer.. dah bnyk aku tapis.. selebihnya biar aku sorang je la tau..huhuhu.. JazakALLAH...

2 comments:

M@gnett0 said...

hurm...btul2 ape yg student nyatakan..sama la mcm saya ni.tabligh dtg jer lari tak nak dgr..sedih gak bila difikir-fikir balik pasal iman kita ni.niway thanks c0z mengingatkan!!! :)

hanisah yusra [BPDQ] said...

assalamualaikum,
ana xbc smua artikel ni..tp lihat dr tjuk ana mgkn dpt agk sikit. biasalah, org yg bt usaha dkwhni Allah uji. sdgkn Rasulullah s.a.w Allah uji..apatah lg kta? sbrlh. kta tggujnji Allah kt sna..bkn kt dnia. dnia hnyalah tmpt org2 yg khosiriin..wahuwal lazii fil 'akhiroti minal khosiriin..mntk jauh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...