Jan 3, 2011

Hari pertama yang gembira..

Harini, hari pertama saya memulakan kuliah di semester 7.


Pensyarah masuk kelas, berkongsi cerita. Waktu, kira-kira jam 9 pagi.

Syaitan ni pandai.. Masa 'berpasangan' , dia akan 'cucuk' suruh buat maksiat.. pecahbelahkan hati.. Masa dah kahwin dia akan bolak-balikkan hati.. supaya yang sudah berkahwin berpisah dan bercerai berai!

Terngiang-ngiang nasihat daripada Ustazah Aishah, sewaktu sesi usrah pengajian saya untuk semester ni.. Macam sesi kaunseling rumah tangga dan mencari pasangan pula..

Tapi, kami sekuliah semua layankan aje..seronok juga mendengar pengalaman dan perk0ngsian daripada orang yang dah berkahwin ni..hee~

Nasihat dia lagi;

Lelaki, perempuan..perlu jaga akhlak. Walau kehormatan terjaga, akhlak rosak tetap tak guna juga.

Oh..hari ni saya dapat belajar perbezaan antara akhlak dan kehormatan. Secara mudahnya, akhlak lebih menjurus kepada sikap, sifat peribadi dan imej diri. Kehormatan pula lebih menjurus kepada kesucian dalam menjaga diri. Nampak macam sama, tak serupa tapi saling berkait kan? Teringat kisah Rin.

Nasihat dia lagi;

Perempuan sukakan lelaki rendahkan ego dan memujuk apabila berlaku masalah dalam perhubungan. Dan perempuan memang susah mahu mengaku kesalahan.

Woha! betul-betul macam kelas rumah tangga kan hari ni? ^^,


P/s: Naik semester baru ni, sudah beberapa orang sahabat yang sudah berkahwin, dan menjadi tunangan orang. Pensyarah saya pun bagitau, waktu belajar ni lah nak 'cari' pun.. dah jumpa yang berkenan, tunang dulu. Itu yang Agama ajar. Tempoh perkenalan lelaki dan perempuan dalam waktu bertunang. Terkedu.

P/s: Err.. Jujurnya, saya memang mahu bertunang sebelum posting. Tapi, dengan siapakah yang sudi?haha..

P/s: Saya perlukan coklat untuk pengeluaran kimia endorphins bagi otak yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stress!


2 comments:

abu muaz said...

Salam kenal. Menarik dan bagus pensyarah ni. Pengalaman silam tu.

student said...

Salam kenal jua..:)
belajar daripada pengalaman orang lain..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...