Feb 12, 2011

Akhirnya.. Hosni Mubarak letak jawatan


Tahniah rakyat Mesir, walau belum ada jaminan suasana akan lebih baik dalam waktu terdekat, namun akhirnya Hosni Mubarak tunduk jua kepada desakan rakyat.

Jika melihat kepada kronologi krisis di Mesir, tak mustahil perkara yang sama mungkin boleh terjadi di mana-mana Negara sahaja di dunia.

KAHERAH: Presiden Mesir, Hosni Mubarak akhirnya meletak jawatan, selepas 18 hari tunjuk perasaan besar-besaran menentang pemerintahan 30 tahunnya.

Sehubungan itu, Naib Presiden, Omar Suleiman yang mengumumkan perletakan jawatan itu menerusi televisyen, menamakan sebuah majlis tentera untuk mentadbir sementara negara berkenaan.


“Presiden mengambil keputusan untuk menyerahkan kedudukannya,” kata Omar.

Seorang pegawai parti pemerintah sebelum ini berkata Hosni dan keluarganya meninggalkan Kaherah, berlepas ke kawasan peranginan di Laut Mati di Sharm el-Sheikh, tempat dia mempunyai istana.


Tentera Mesir sebelum itu berusaha mengurangkan kemarahan rakyat dengan memberi jaminan, pembaharuan yang dijanjikan akan dilaksanakan. Tetapi, beratus ribu penunjuk perasaan menjadi semakin berang, memenuhi dataran di sekurang-kurangnya tiga bandar besar negara itu semalam dan berarak menuju istana presiden dan bangunan televisyen milik negara, simbol penting rejim Hosni.

Lanjut di Hmetro

P/s: Moga kerajaan dan pimpinan baru yang akan naik mampu bersikap lebih adil dan baik serta memberi ruang kepada kebangkitan Islam di seantero dunia.

P/s: 12 Februari juga merupakan hari kesyahidan Imam Hasan Al-Banna, Pemimpin Ikhwanul Muslimin.


2 comments:

Lady SharpShouter said...

akhirnya! hope lepas ni semua berpuas hati lah, dan kepimpinan baru ni jalankan lah tugas sebaiknya.

student said...

Lady,

harapan kita semua macam tu lah..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...