Dec 15, 2009

Tips Kewangan!

1) buat catitan dan kajian setiap perbelanjaan kita setiap hari setiap minit dan setiap saat. confirm korang kata jakethitam nie gilooo..tapi tu lah sebenarnya ibu segala -galanya kalau nak jadi kaya dan jutawan. apa yang diperlukan kat sini hanya lebih utamakan keperluan daipada kehendak kerana nafsu memang tak pernah PUAS. hehehehe...

2) Berjimat dengan memasak di rumah berbanding makan kat luar (KFC,RESTORAN, KOPITIAM, WARUNG, dan lain-lain yang sewaktu dengannya) sebelum keluar dari rumah/ bershopping sakan. sebab apa jika perut dah kenyang semua barang atau keinginan nak itu dan nak ini akan berkurangan dan sekaligus menjimatkan wang anda...hehehehe..betul tak. contoh bulan posa lerr..lepas berbuka..cuba pergi shopping kat pasaraya...confirm tak masuk ruangan makanan/roti.

3. waspada dengan mesin besi (MESIN ATM) - jangan asyik nak cucuk jerr kat dalam mesin ATM tu...bukan apa..sekarang nie semua mesin ATM bank dah kenakan caj setiap kali pengeluaran. sekali kuar guna meps kena caj RM1.00 kalau seminggu 3 kali cucuk, sebulan dah berapa?? setahun??? kan rugi nama tu....

4. cuba libatkan pasangan anda dalam perancangan kewangan . (utk yang dah kawin yeaa....yang belum tu..pandai-pandai je lah). ambil langkah berbincang dengan pasangan anda tentang matlamat kewangan dan simpanan dan libatkan mereka bersama dalam penyediaan bajet bulanan keluarga.

5. Kurangkan hutang anda - pengurangkan perbelanjaan anda hanya kepada keperluan berdasarkan kemampuan kewangan diri anda adalah penting. umpama anda kurangkan gula, garam dan bahan perisa dalam setiap hidangan masakan anda.walaupun tak sedap tapi baik untuk kesihatan badan anda.. paham kan.... senaraikan semua bentuk pinjaman dan hutang anda berserta faedahnya sekali dan selesaikan terlebih dahulu hutang yang interestnya tinggi.

6. tetapkan simpanan secara automatik - dapatkan arahan tetap potongan secara automatik atau auto debit dari akaun simpanan (gaji) ke akaun unit amanah (asb / unit trust) tak pun beli emas 1 dinar kat jakethitam. mulakan dengan jumlah yang kecil dulu dan tingkatkan kalau dah mampu kemudian. kesan dia...fuhhhh..lu fikirlah sendiri...kui..kui..kui

7. bayar lebih daripada bayaran minima ansuran - jangan membayar pada kadar minima sahaja jika anda mempunyai pinjaman hutang jangka masa panjang tetapi bayarlah lebih sedikit dari yang ditetapkan oleh bank dan sebaiknya anda membayar setiap 2 kali sebulan. kesannya pinjaman anda akan tamat lebih awal. bab ini akan diciterkan dalam bab hartanah nanti.

8. lakukan sendiri - sedar atau tidak ramai antara kita yang tidak menyedari akan kebanyakkan perkara yang mereka bayar sesuatu perkhidmatan atau barang sebenarnya boleh dilakukan oleh mereka sendiri. contohnya makanan dan minuman. mengapa anda perlu minum di kedai sedangkan anda boleh membancuhnya sendiri? begitu juga dengan makanan dan perkhidmatan mencuci kereta. bukankah jika kita sendiri mencuci kereta sendiri kita dapat menyelamatkan RM10 atau lebih dan mempunyai kesihatan yang sihat?

so apa lagi ...tips dah didedahkan tapi jika anda hanya membaca dan tidak melakukan
8 perkara tersebut...anda akan terus gagal dalam kewangan...




1 comment:

ain said...

tips yg berguna dan bermanfaat.tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...