Jan 25, 2010

Ilmu dan Amal

Rasa-rasanya dah cukup ke ilmu di dada?
Rasa-rasanya dah cukup ke nak bebas dari api neraka?
Ataupun..Takde langsung ilmu sampai tak tahu apa makna neraka?!


Orang Berilmu yang tak beramal
Nak berilmu bukan tunggu masuk universiti, apa yang belajar hari-hari dari kesalahan diri pun ilmu juga. Dah ada ilmu tu amalkan lah. Dah tau suatu benda tu salah, jangan lah dibuat lagi. Isaf, taubat! Semua yang kita hadapi hari-hari tu pun ilmu yang kita panggil pengalaman.


Orang beramal tapi tak berilmu
Apa amalan yang rasa-rasanya dapat membantu di akhirat nanti? Kalau tak tahu maknanya dah masuk kategori ni lah. Dari tadika sampai keluar universiti semuanya ilmu nak guna atas dunia je. Ada subjek agama, ponteng. Habis, apa nak bawa jumpa Tuhan? Ijazah? Master? PHD? Mungkin la banyak memang dah banyak buat kerja-kerja amal sampai dapat pingat, dapat pangkat tapi buat semua tu kerana Tuhan? Kerana nama? Projek? Glamour? Kerana dunia? Diri sendiri pun tak boleh tipu inikan pula Tuhan!


Orang tak berilmu dan tak beramal
Ni bangsa bodoh sebab tiada ilmu, sombong sebab rasa tak perlu beramal (Tuhan tahu, kita sibuk berkerja..eheh..). Siapa dia? Siapa lagi kalau bukan kita!(akulah tu..~) Bila bab agama tolak tepi, nak kejar duniawi...akhirat tu nanti. Solat pun main ikut-ikut, kalau tanya main jawab kot-kot. Nak dengar ceramah, krem terus lutut ish sungguh tak patut!


Orang berilmu dan beramal dengan ilmunya
Dah berilmu baru tau apa erti beramal. Sampai mengatakan; "Tidur orang berilmu lebih baik dari solat orang yang jahil". Yelah..dah pak imam tidur qialullah nak simpan tenaga untuk bangun tahajud. Kita pulak solat bagai nak rak berangan kalau dapat tidur, siap planning best kalau dapat skip subuh. Nampak sangat jahil kita dalam Agama. Nak buat macam mana, dah hampir sepanjang hayat kejar ilmu dunia, urusan dunia, impian dunia, bila nyawa dah tersekat-sekar baru nak beringat! Baru sedar hakikat bahawa tempat kembali kita semua adalah akhirat yang kekal abadi yang sebelum ni kita buat tak ingat. Dalam saki baki waktu yang singkat, semua pakat nak buat ibadat, nak tadah kitab rasa dah tak larat. Tu yang solat buat tangkap muat, apa yang tahu sahaja dibuat. Jadi, marilah kita sama-sama beringat dalam bertaubat mana ada terlambat tapi yang melambat-lambatkan taubat tu yang mati tak sempat taubat.


*p/s:Hak ilmu adalah amal dan sampaikan
*p.p/s: Nota buat diri sendiri sedang jiwa kacau
*p.p.p/s:Kehidupan, pengalaman juga adalah satu ilmu
*p.p.p.p/s:Syaitan lebih takut 1 orang yang berilmu daripada 1000 orang abid



3 comments:

aremierulez/Amirul said...

apa guna berilmu tapi tak beramal...

dan yang penting, jangan kedekut ilmu...

aku tengok skang ni ramai yg lokek ilmu...

ahsfantasy24 said...

moga2 trang hati mlakukan amal,
bringat ssama mnusia, ssngguhny kte slalu lupe..
=)

student said...

amirul

hak ilmu adlh amal dan sampaikan.

bila kita tak tunaikan hak dengan sebaiknya, kejamlah diri. whoa!


ahsfantasy24

mudah-mudahan. menjadi bekalan yg berkekalan..buat selama-lamanya..
kejayaan didunia dan diakhirat..

"jika kau inginkan dunia dgn ilmu,
jika kau inginkan akhirat juga dgn ilmu, jika kau inginkan dunia dan akhirat juga dgn ilmu"
-mafhum hadis Nabi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...