Jul 5, 2010

Pelajar malas bawa buku teks.

Ini satu lagi masalah
bukan sebab pelajar itu bodoh atau pandai
tapi memang dah naluri liar mereka
memang malas nak menyusahkan diri mereka

bila ditanya mengapa?
buku teks berat
buku nota ringan
jadi, bawa buku nota sahajalah!

Kadang-kadang kita hairan
jika dulu, kita sanggup untuk bergolok gadai untuk
membeli buku teks
membeli baju sekolah yang cantik
menghormati guru
menghormati ibu bapa
tetapi kenapa pelajar sekarang ada sedikit yang berbeza?

adakah kerana pelajar sekarang pintar?
adakah kerana pelajar sekarang kurang ajar?
mungkin juga kerana mereka bijak
mungkin juga kerana mereka mengetahui
tentang banyak perkara
tahu tentang hak
tahu tentang undang-undang
tahu mereport ke mak bapak
tahu tulis surat ke perdana menteri
tahu menulis surat layang
tahu mereport ke media
sehinggakan tahu buat video panas??
tahu juga bergaduh kerana merebutkan seorang lelaki?
tahu juga menghisap dadah
tahu juga menghisap rokok
tahu lompat pagar sekolah
dan segalanya..

Ya. Pelajar memang mengetahui
tapi diorang tak tahu
diorang lupa..
Allah lagi maha mengetahui..

4 comments:

sal said...

salam..moga dpt jalankan tugas dengan penuh dedikasi..selamat bertugas

ahsfantasy24 said...

'mereport'?.. (:
hmm sabar ustz, dunia kte mkin mncbar..
apth lg utk mnddik mreka utk 'zman mreka'
kdg2 xtrjngka, tp tu yg perlu kte peka..

merduwaty said...

dulu aku pun malas gak..berat..bukan guna pun..hahahks...

student said...

sal:
insyaALLAH, terima kasih..:)

ahsfantasy:
zaman mereka itu adalah zaman kita sebagai ibu bapa pula..:)

merduwaty:
waaa..ni boleh kene rotan ni..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...